SOR Hundeskole

Tid til hunden

Af adfærdsspecialist Lise Lindegaard Andersen

(Nedenstående artikel må ikke kopieres eller gengives uden forfatterens tilladelse).
Hvis man ikke bruger den nødvendige tid til at træne og opdrage sin hund, er det fuldstændig lige meget, hvilke gode træningsråd, man har fået, for man opnår aldrig at få den hund, man evt. drømmer om. Jeg kan give mine kursister og de hundeejere, som henvender sig for at få hjælp, al verdens godt råd, men hvis man ikke prioriterer hunden og dens træning i dagligdagen, så hjælper det ikke.

Den rette kombination af gentagelser og variation af de forskellige øvelser er alfa og omega.

Hvornår man bruger tiden er ligeledes vigtig. Jeg plejer at sige, at dét, der er tidligt lært, er bedst lært. Hvis man eksempelvis som førstegangsejer anskaffer sig en hvalp og vælger ikke at gå til en god træning med den, kan man nå at lave temmelig mange fejlindlæringer. Det er en skrøne, at man ikke skal begynde at træne hunden før den er 6 mdr. gammel. God hundetræning starter, når man får hvalpen hjem.

Hvornår på dagen, man så vælger at træne sin hvalp/hund, kan også have betydning. Hvalpe er typisk ret aktive omkring solned- og opgang, men ellers skal man lære sin hvalps døgnrytme at kende, så man på dé tidspunkter, hvor hvalpen typisk er mest aktiv, også bruger denne energi positivt, dvs, man laver en lille trænings-session på disse tidspunkter.

Men tid er ikke bare 3-4-5 x træning i 5-10 min. samt et par daglige gåture. Tid handler også om engagement, - eller måske nærmere bestemt om ræsonnement. Hvis ikke man er i stand til at vurdere sin egen træning, tænke over de næste skridt, der skal tages i undervisningen ( træningen ) af hunden, så kan selv en flittig hundeejer ende op med et resultat, som er langt fra tilfredsstillende. Det tager tid at lære at træne sin hund, - og der går altså også tid til overvejelser og tilrettelæggelse af en god og succesfuld træning. Det handler ikke bare om, at hunden skal luftes, og at nu er det barn 1´s tur til at lufte, - og nu er det barn 2´s tur til at lufte. Så bliver resultatet af, hvad hunden kan...........eller måske ikke kan, også derefter.

Mængden af krav til hunden skal man jo også overveje. Jeg får eksempelvis ofte af hundeejere at vide, at de ikke “behøver” at kunne det der “perfekte”, med deres hund ( - og her refereres ofte til “unyttige” øvelser som apportering, sit & dæk i distraherende situationer osv ). Næææææ, man kan godt “nøjes” med at hunden “bare” lige lærer at komme, når der kaldes og ikke trække i linen, når der gåes tur. Nu er alle øvelser altså ikke lige svære, - eller lige nemme at lære hunden, så derfor er der meget ræson i at lære hunden de nemme øvelser, før man går til og kan forvente, at hunden mestrer de noget sværere. Og gennem indlæring af øvelserne lærer man også sin hvalp/hund at kende, - samt den lærer os at kende. Den lærer at lade sig styre af os, og den lærer, at den kan gøre os glade, når den honorerer vores krav.

Skal man have en god familiehund, som man kan have med mange forskellige steder, som kan begå sig og som ikke er til fare/gene for sig selv eller andre, og som kan helt basale ting som “at være afslappet”, rolig og afventende, - kan komme, når der bliver kaldt og som generelt har en vis omgængelighed, så skal man regne med en daglig, målrettet indsats på et par timer fordelt på 3-6 små trænings-sessions i haven/ indenfor samt gå-/oplevelsesture ( 1-3 x dagligt, - længden er meget afhængigt af hundens alder! ) i det 1. års tid.
 
Lise Lindegaard Andersen
September 2017